Sinds 2014 staat er aan elke schoolpoort een gemachtigd opzichter. Zij zorgen er door weer en wind voor dat onze schoolgaande jeugd veilig naar school kan. Een twintigtal vrijwilligers zetten zich hier elke dag voor in.

Gemachtigd opzicht

Om de verkeersveiligheid in en rond de verschillende Mechelse scholen te verhogen, zet de stad Mechelen al jaren in op gemachtigd opzichters. Vrijwilligers, leerkrachten, opa’s, oma’s, … Allen werken mee aan de veiligheid van de schoolgaande jeugd en helpen hen bij het oversteken op gevaarlijke kruispunten. De taak van gemachtigd opzichter is geen evidente opdracht. Daarom volgde elke gemachtigd opzichter een degelijke opleiding bij politie Mechelen-Willebroek. Na deze opleiding volgde een theoretische en praktische proef.
Ondertussen bezitten we een poule van ongeveer een 20-tal vrijwilligers.

Betere zichtbaarheid

Een van de voorwaarden om zich veilig in het verkeer te bewegen, is zichtbaar zijn. Nu de dagen stilaan beginnen te korten, komt onze schoolgaande jeugd vaak toe op school wanneer het nog donker is. Om de zichtbaarheid van onze gemachtigd opzichters te verbeteren, ontvangen ze nu elk een fluojas.