N-VA en CD&V schuiven beide een jonge lijsttrekker naar voren voor de gemeenteraadsleden in Mechelen. Freya Perdaens (29) en Wim Soons (28) zijn allebei duidelijk: ze willen de burgemeesterssjerp. Geen makkelijke opdracht, in de stad waar burgemeester Bart Somers (Open VLD) nog werd uitgeroepen tot "beste burgemeester ter wereld".

Volgens Wim Soons (CD&V) is het niet duidelijk of Somers de volgende legislatuur wel helemaal zal uitdoen als burgemeester. "Sommigen denken dat Bart Somers in ‘19 minister of Europees Commissaris zal worden," zegt Soons. Open VLD staat in Mechelen op één lijst met Groen. "Sommigen zeggen: een stem op Somers is een stem op Calvo als burgemeester (Kristof Calvo, die op de lijst staat voor Groen, nvdr.)", voegt Soons toe.

N-VA en CD&V zitten in de meerderheid met Open VLD en Groen. "Er is de afgelopen jaren goed gewerkt", zegt Freya Perdaens. "Maar we moeten niet alleen kijken naar wat er in het verleden is gebeurd. Mensen gaan stemmen voor de toekomst van Mechelen."

Zo weet N-VA duidelijk welke weg ze na de gemeenteraadsverkiezingen wil inslaan. "Mechelen heeft een hoge schuld. Meer dan 3.000 euro per inwoner", aldus Perdaens. "Er is de laatste jaren veel geïnvesteerd en dat was ook nodig. Maar nu gaat het beter met Mechelen en moeten we het budget onder controle houden."

Soons zegt dat zijn partij drie punten naar voren zal schuiven "We willen de stad levendig houden, we willen een zorgstad en we willen een fietsbeleid zijn zonder een anti-autobeleid te worden."

Beluister het interview in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'