Scholieren houden veldloop

woensdag, 27 september, 2017

Sinds jaren een lange traditie, eind september vindt de scholenveldloop plaats.  De Vlaamse veldloopweek is een initiatief van de Stichting Vlaamse Schoolsport (SVS) en Sport Vlaanderen in nauwe samenwerking met de gemeentebesturen, hun sportdienst en de lokale atletiekvereniging, voor Mechelen is dit RAM.

Op woensdag 27 september 2017 stromen vanaf 13u30  872 deelnemers in het sportpark De Nekker toe.  Leerlingen uit zowel basis- en secundair onderwijs warmen stilaan hun beenspieren op en zetten tijdens deze loop hun beste beentje voor.  “Een scholenveldloop wordt meestal goed voorbereid tijdens de lessen LO en met deze veldloop hopen we toch dat er enkel leerlingen de loopmicrobe te pakken krijgen,” vertelt schepen van sport Walter Schroons.

Mechelen kent ondertussen een jarenlange traditie van lopen.  Zo hebben we in het voorjaar de 10 km, in september steeds de Dwars door Mechelen-loop en de Urban-Trail.   “Om kinderen zo vroeg als mogelijk in aanraking te brengen met een atletiekclub en lopen als sport, is deze scholenveldloop een ideale gelegenheid,” aldus schepen Schroons.

Op dit ogenblik hebben er een 730-tal kinderen uit het basisonderwijs, verspreid over 16 scholen en een 142-tal leerlingen uit het 7 verschillende secundaire scholen zich ingeschreven.   Na hun sportieve prestatie ontvangen alle lopers een lekker stukje fruit en een drankje.  “Wat ook heel fijn is aan deze veldloop, is dat het vaak een familiegebeuren is.  Ouders, grootouders, broers, zussen en vele vrienden komen de jongeren toejuichen.   Dit maakt van heel het sportieve gebeuren een ontmoetingsplaats,” stelt schepen Schroons.