Stad Mechelen gaat voor Fit in je Hoofd, Goed in je Vel!

vrijdag, 6 oktober, 2017
Stad Mechelen gaat voor  Fit in je Hoofd, Goed in je Vel!

Van 1 tot 10 oktober is het de 10-daagse van de geestelijke gezondheidszorg.  Tijdens deze week worden de medewerkers van de stad Mechelen uitgenodigd om stil te staan bij haar of zijn geestelijke gezondheid en die van anderen.  Dit jaar is de slogan ‘Samen Veerkrachtig’ en dat willen we tijdens deze 10 dagen extra in de kijker zetten.

Soms in je leven kan je een moment tegenkomen dat het al eens wat minder gaat.  Op dat moment ontbreekt het soms aan veerkracht.  Veerkracht heeft te maken met wat men denkt, voelt  en doet.  Wie veerkracht bezit, zal zich veel minder geneigd voelen om de moed te laten zakken.  Voor wie op een bepaald moment niet zoveel veerkracht bezit, zal de stress zich alleen maar opstapelen en weegt elke bijkomende uitdaging extra door.  Soms stijgt de spanning vooraf zo erg omdat men weet dat er een zware uitdaging staat aan te komen.  Dit kan leiden tot een depressie of een burn-out.

“Het is de kracht om tijdens deze moeilijkere periode aan de slag te kunnen gaan met positieve emoties en beter te leren omgaan met problemen.  Want problemen brengen stress met zich mee.  Gedachten afleiden kan een oplossing zijn en de spanning verminderen.

Daarom zetten we als stad Mechelen ‘Veerkracht’ tijdens deze 10 dagen extra in de kijker.  Via verschillende sportactiviteiten zoals een Kubb-tornooi, Nia en een bootcamp geven we de mogelijkheid tot een sportieve uitlaatklep tijdens de middagpauze.  Daarnaast willen we onze medewerkers ook aanzetten tot blijvend bewegen via ‘Bewegen op Verwijzing’ en de bewegingsscan.  Door te bewegen en te sporten verlaagt het stressniveau en komt het zogenaamde gelukshormoon vrij,” geeft schepen van Sport, Walter Schroons aan.