CD&V Mechelen komt met alternatief plan voor Mechelen-Noord en Nekkerspoel: ‘Tweerichtingsverkeer tot Nekkerspoel en slimme knips voor lokaal verkeer’
 
De laatste fase van de Nieuwe Vesten en de ingevoerde knips in Mechelen-Noord en Nekkerspoel beroeren de gemoederen. CD&V Mechelen legt daarom een alternatief plan op tafel voor de wijk met drie pijlers. ‘Nu blijft er nog tweerichtingsverkeer mogelijk van Mechelen-Noord tot aan de Liersesteenweg. Trek dit door tot aan Nekkerspoel zodat men kan aansluiten op de Tangent, gebruik slimme knips in de wijk voor lokaal verkeer, en zorg voor meer en vlottere fietsoversteekplaatsen aan de brug van Nekkerspoel.’
 
De laatste fase van de herinrichting van de Nieuwe Vesten ging vorige week in met de werken aan de Zwartzustersvest. Tegelijkertijd voerden het stadsbestuur en AWV in Mechelen-Noord en Nekkerspoel ook vier ‘knips’ in, hoewel buurtbewoners gelijkaardige maatregelen na een proefperiode in 2015 reeds hebben weggestemd in een referendum. CD&V verwijst naar de soms hallucinante verkeerstoestanden van de voorbije dagen, ook voor fietsers. Ze komen nu met een alternatief compromisvoorstel dat bestaat uit drie grote pijlers.
 
* Tweerichtingsverkeer tot aan Nekkerspoel en Tangent
‘In de huidige plannen van de Nieuwe Vesten is tweerichtingsverkeer van Mechelen-Noord (kruispunt met McDonald’s) tot aan de Liersesteenweg nog mogelijk. Waarom dit niet doortrekken tot aan het kruispunt met Nekkerspoel, om zo ook meteen de aansluiting met de Tangent te realiseren?’ steekt Stefaan Deleus (fractieleider CD&V Mechelen) van wal. De meerderheidspartijen Open VLD en Groen schermen met het argument dat dit een te druk kruispunt zal blijven, maar daar gaat CD&V niet mee akkoord. ‘Als je van de Zwartzustersvest komt, kan je niet meer richting Zandpoortvest. De druk is dus al gedeeltelijk ontlast.’
 
‘Uiteraard begrijpen wij dat een nieuwe situatie tijd nodig heeft om te wennen. Maar volgens ons zijn er fundamenteel andere keuzes nodig om dit op te lossen. De Tangent heeft 180 miljoen euro gekost en bewijst duidelijk zijn nut. Het is dan toch onbegrijpelijk dat mensen in Mechelen-Noord-Liersesteenweg daar nu geen gebruik van kunnen maken?’ CD&V wijst er ook op dat er langs de Dijle weinig plaats is voor het creëren van groene en open ruimte.
 
* Slimme knips voor lokaal verkeer en vlottere fietsstromen
‘Daarnaast pleiten we er ook voor om de harde knips te vervangen door slimme knipszodat bewoners nog door kunnen, bijvoorbeeld met nummerplaatherkenning. Die technologie is te combineren met een verbeterde veiligheid aan de oversteekplaatsen van de fietsostrade. We begrijpen dat men het sluipverkeer wil mijden, maar slimmeknips zijn volgens ons een compromis om de bezorgdheden van lokale inwoners op te lossen. Het Stadsbestuur moet open staan voor constructieve voorstellen’ aldus gemeenteraadslid Karl Lauwers (CD&V). Lauwers verwijst ook naar de vele signalen die de partij opvangt van mensen die bijvoorbeeld in de zorg werken en nu zeer vaak moeten omrijden in hun rondes. Ook voor hen kunnen slimme knips een oplossing zijn, voor taxi’s kan het immers nu al op de Vesten.
 
* Tot slot verwijst CD&V ook naar de gigantische files van voetgangers en fietsers aan de brug van Nekkerspoel. Daar waren tot voor kort vier oversteekplaatsen maar dat is veranderd naar een. Zelfs de Fietsersbond heeft dit meermaals aangekaart. ‘We horen verhalen van fietsers en voetgangers die zeer lang moeten wachten met aan te schuiven. Jongeren komen zo zelfs te laat op school. Dit Stadsbestuur wil dé fietsstad van Vlaanderen zijn en een modal shift realiseren, maar op deze manier zal het niet lukken’ zegt Zohra Hadnan (CD&V). Politieagenten zorgden voor betere doorstroming maar dat is voor CD&V geen duurzame oplossing op langere termijn. Ze pleiten voor terug meer fietsoversteekplaatsen en een betere afstemming (langer groen) van de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers.
 
Foto Fractie CD&V: Vlnr Karl Lauwers, Zohra Hadnan, Stefaan Deleus