De patroonheilige van Hombeek werd op de vooravond van St-Maarten, één van de belangrijkste feestdagen van Hombeek, verhuisd naar een sokkel in een perkje aan de kerk. Bekijk hier de foto's.

"Toen in 2018 bekend gemaakt werd dat Stad Mechelen de pastorij zou verkopen hebben ik samen met parochieploeg hemel en aarde verzet om het beeld van St-Maarten te kunnen bewaren en te verplaatsen aan de kerk": aldus gemeenteraadslid Stefaan Deleus. Hij heeft het Mechels Schepencollege kunnen overtuigen om tot een akkoord te komen.

Door administratieve problemen echter heeft het nog lang geduurd vooraleer met de uitvoering werd gestart.

Vandaag pronkt het beeld van St-Maarten op een sokkel in een perkje aan de kerk. Hombeek mag trots zijn want het gaat om religieus en cultureel erfgoed. Elke dag straalt de boodschap dat "Delen in verbondenheid" leeft in Hombeek.

Bedankt, Stefaan Deleus, voor de geweldige inzet om deze mooie, kindvriendelijke traditie een mooie plaats te blijven geven !

Foto: LDN (GVA)