Vorige week maakte de Vlaamse regering bekend dat er tegen de zomer vier nieuwe openbare zwemlocaties komen: in Berlare, Kortrijk, Merksplas en Sint-Niklaas. Ze gaan nu ook op zoek naar andere Vlaamse ‘proeflocaties’ waar men in openlucht kan zwemmen. Jong CD&V Mechelen vraagt daarom aan het Stadsbestuur om hier maximaal op in te zetten, zodat we er een bruisende zomer van kunnen maken met openbare zwemlocaties. Wie wil er bij warme temperaturen niet eens een frisse duik nemen in de Dijle?

“Tijdens de hittegolf van vorige zomer snakten heel wat Mechelaars naar een frisse duik in openbaar water voor afkoeling. Daarom vragen we aan het Stadsbestuur om nu in overleg te gaan met de Vlaamse overheid zodat we deze zomer ook in Mechelen voldoende openbaar zwemplezier kunnen aanbieden” steekt Karl Lauwers (Jong CD&V) van wal. De jongeren denken bijvoorbeeld aan de Binnendijle (Keerdok) of de Spildoornvijver in Battenbroek (Walem). Ze verwijzen ook naar het verkiezingsprogramma van de Stadslijst om zwemmen ter hoogte van ’t Veer van de Binnendijle toe te laten in de zomer (punt 46). Met een zonnig weekend voor de deur, na heel wat regen de voorbije weken, kijken de jongeren van CD&V Mechelen dus met volle teugen uit naar de zomer.

Op tijd voorbereiden
“De zomer in 2020 was een bijzondere situatie met heel warme temperaturen en veel Mechelaars die door corona kozen voor een ‘staycation’. Maar ook in andere zomers komt die roep naar openbare zwemruimte geregeld terug. Er is een duidelijke vraag voor een structurele oplossing op lange termijn” vindt Alejandro Alba (Jong CD&V). De jongeren verwijzen bijvoorbeeld naar Nederland waar het wel mogelijk is om in het openbaar te zwemmen, maar waar duidelijke regels bestaan voor officieel goedgekeurde zwemlocaties.

Want de jongeren weten dat er wetten en praktische bezwaren zijn. Vaak wordt gewezen op de gevaren van openbaar zwemplezier met schepen, blauwalgen, de waterkwaliteit, of omdat er onvoldoende redders voorzien worden. “Maar met de juiste voorbereidingen en randvoorwaarden kunnen we ruimte creëren voor de Mechelaar om veilig te zwemmen in openbare ruimte. Met dit constructief voorstel bouwen we mee aan een bruisend Mechelen. We vragen daarom aan het Stadsbestuur om proactief in gesprek te gaan met de Vlaamse overheid en te bekijken welke voorwaarden er nodig zijn qua veiligheid, inzet van redders en het meten van de waterkwaliteit” besluit Liesbeth Duquet (Jong CD&V).

Want ook als Mechelen niet wordt gekozen als een van die Vlaamse ‘proeflocaties’, vragen de jongeren dat het Mechels Stadsbestuur hier zelf de nodige initiatieven neemt tegen de zomer. Ze kijken hiervoor naar Brugge, waar al twee jaar op rij (dus ook in corona tijden) openbaar zwemplezier wordt aangeboden in het prachtig kader van de reien aan de Coupure. Zo werd de waterkwaliteit gemeten door de Vlaamse Milieumaatschappij en wordt redderstoezicht voorzien. De stad installeerde ook een ultrasoon toestel en belucht het water zodat de groei van blauwalg wordt vermeden. Overleg met buurtbewoners helpt de eventuele overlast te minimaliseren.

BIJLAGE: Foto met (vlnr) Alejandro Alba, Karl Lauwers en Liesbeth Duquet van Jong CD&V Mechelen aan  de Spildoornvijver: “Met het mooie weer dit weekend kijken we al uit naar de zomermaanden. Hoe leuk zou het niet zijn als we in de zomer hierachter in de Dijle kunnen springen.”

Voor meer info, zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/20/extra-zwemplaatsen-open-lucht/