Mechelen bij slechtste leerlingen voor duurzame zonne-energie: JONG CD&V Mechelen vraagt actieplan hernieuwbare energie voor duurzame relance na COVID-19

Nieuwe cijfers tonen aan dat Mechelen het niet goed doet wat betreft hernieuwbare zonne-energie. Van alle 13 Vlaamse centrumsteden staat Mechelen pas op de 11e plaats voor het aantal zonnepanelen per inwoner, twee jaar geleden was dit plaats 9. JONG CD&V Mechelen vraagt daarom een ambitieuzer actieplan met duidelijke doelstellingen. De jongeren zien dit alvast als een belangrijke pijler voor een duurzame relance in onze stad na COVID-19.

Al meermaals trokken de jongeren van CD&V Mechelen aan de alarmbel voor een ambitieus klimaat- en energiebeleid. Vooral de cijfers op vlak van hernieuwbare energie en het aantal zonnepanelen per inwoners baart de jongeren zorgen. In aanloop naar de lokale verkiezingen in 2018 toonden cijfers aan dat de stad Mechelen pas op de 9e plaats stond van alle 13 centrumsteden voor het aantal zonnepanelen per inwoner. De jongeren waren dan ook verbaasd om vast te stellen dat nieuwe cijfers aantonen dat Mechelen het nog slechter doet.

“We zijn zelfs twee plaatsen achteruit gegaan. Op twee centrumsteden na zijn we de slechtste leerling van de klas. Voor ons is het dan ook onbegrijpelijk dat de Stadslijst hier geen ambitieus actieplan tegenover plaatst” stelt Karl Lauwers (JONG CD&V Mechelen) scherp. In heel het arrondissement van Mechelen staat de centrumstad zelfs op de laatste plaats voor het aantal zonnepanelen per inwoner.

Duurzame en hernieuwbare relance na COVID-19

De jongeren van CD&V Mechelen raden het stadsbestuur dan ook aan een voorbeeld te nemen aan buurgemeenten Bonheiden en Sint-Katelijne-Waver die recent aankondigden om dit jaar nog zonnepanelen te plaatsen op gemeentelijke daken. Via burgerparticipatie gaan ze ook inwoners laten investeren die zo mee van een financieel rendement kunnen genieten. Volgens JONG CD&V Mechelen zijn dit alvast slimme keuzes, zeker in tijden van COVID-19. “Investeren in duurzame technologie is immers een belangrijke pijler voor de economische relance na deze crisis. Het is niet enkel duurzaam, maar ook financieel rendabel op langere termijn” aldus Wouter Van Butsel (JONG CD&V Mechelen).

Voor de jongeren moeten er dus eerst maximaal zonnepanelen geplaatst worden op de eigen gemeentelijke daken. Ze willen ook de Mechelaar betrekken en hen mee laten investeren. Volgens JONG CD&V Mechelen zal dit het draagvlak voor zonne-energie vergroten. Zeker bij inwoners die anders niet de mogelijkheid voor hebben omdat ze geen volledige installatie kunnen financieren, of omdat ze in een appartement wonen en dus geen eigen dak bezitten. Volgens de jongeren kan men zo ook zonnepanelen plaatsen op appartementsgebouwen of scholen.

“Mechelen moet de ambitie hebben een rolmodel te spelen op vlak van lokaal klimaat- en energiebeleid. Cijfers tonen dus aan dat we nog een stevig tandje moeten bijsteken om koploper te worden. De Stadslijst moet dit moment aangrijpen om een ambitieus actieplan zonne-energie uit te werken als belangrijke pijler voor een duurzaam relance in onze stad na deze COVID-19 crisis. Investeren in hernieuwbare energie, samen met de burger, is goed voor onze uitstoot, voor onze economie, en voor de Mechelaar zelf”, besluit Tessa De Prins (voorzitster JONG CD&V Mechelen).