Sinds vorige week krijgt elk Mechels gezin een Mechelenbon in de bus. Een maatregel van het stadsbestuur als extraatje in deze coronacrisis, die tegelijkertijd de lokale handel en horeca  ondersteunt. CD&V Mechelen roept inwoners die de bon niet nodig hebben op om deze te doneren aan een school in de buurt. Zo kunnen de scholen leerlingen in armoede een extra steuntje geven in deze crisis.

Reeds voor de zomer riep gemeenteraadslid Hamid Riffi voor CD&V in Mechelen op om deze bon gericht in te zetten om kansarme jongeren te ondersteunen. “We vinden de Mechelenbon een goed initiatief. Zo steunen we de lokale handelaar en zetten we de Mechelaar aan om lokaal te kopen. Maar misschien was het niet nodig om dit extraatje aan elke Mechelaar te geven en kon men dit beter specifiek inzetten om gezinnen en jongeren in kansarmoede te ondersteunen” zegt Riffi.

Steun je lokale school

Om hun oorspronkelijke boodschap kracht bij te zetten, lanceert CD&V Mechelen nu de oproep om de Mechelenbon te doneren aan een Mechelse school in de buurt.  Zo kunnen scholen die cadeaubonnen gericht inzetten om leerlingen in armoede te helpen en te ondersteunen. “Hiermee kan de school dan lege brooddozen vullen en fruit, fietsaccessoires, kinderboeken en / of schoolmateriaal aankopen” aldus An Verbruggen (CD&V Mechelen).

Hoewel het stadsbestuur ook aangeeft dat de inwoners de cadeaubonnen kunnen deponeren in een bus aan de balies van het Sociaal Huis of het Huis van de Mechelaar, vindt CD&V Mechelen het jammer dat hun oorspronkelijk idee niet werd opgenomen. “Nu moet de Mechelaars dit in het stadscentrum gaan deponeren terwijl onze oproep toch veel makkelijker is, zeker voor inwoners buiten de ring? Zo kan je de leerlingen van de lokale school in uw buurt ondersteunen” stelt Marc Goderis (CD&V Mechelen).

De scholen kunnen de bonnen ook cumulatief gebruiken en dus meerdere bonnen gebruiken voor één aankoop. “Met dit constructief voorstel willen we concreet meewerken aan strijd tegen kans- en kinderarmoede in onze stad, wat zeker in tijden van deze coronacrisis extra belangrijk is” aldus Riffi tot slot.

Mensen die niet weten welke school de Mechelenbon kan gebruiken, kunnen een mailtje sturen naar mechelbonvoorscholen@telenet.be, CD&V Mechelen komt de bon dan ophalen om ze nadien uit te delen aan de scholen die er nood aan hebben.